Baby's en steriel staan - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu Baby's en steriel staan - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu

Baby's en steriel staan

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 Oktober 2014 | Kenia, Naivasha

Maandag lekker een dagje ok gehad. Dr. Mburu met wie ik de kno consulten heb gedaan vorige week vroeg of ik deze week zijn operaties mee wilde kijken en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!
Adenoids removal, tonsil extraction en turbinoplassy (of hoe je het ook schrijft). Keelamandelen verwijderen, neusobstructie opheffen enzo, wel interessant om te zien. Ipv neustampons die je in Nederland hebt knippen ze hier de vingertop van een handschoen af en proppen deze vol met gazen en dan hup je neus in. Zag er erg charmant uit kan ik je vertellen, not :p.
1 ok was van een jongetje van 6, maar vond t wel zielig. Hij was helemaal in paniek en riep om zijn moeder en dat werd gewoon genegeerd. In Nederland gaan ze hier wel anders mee om..
Ook wordt er tijdens dat er een ok bezig is gewoon een krantje gelezen door de anesthesist, echt ongelooflijk!
Verder werd de dag top afgesloten met een spoed keizersnede en karin keek ook mee! De verpleegkundige wilde per se dat ik scrub nurse was (helemaal een steriel pak aan) en dat leek me wel vet. Achteraf niet zo heel veel gedaan (logisch natuurlijk) behalve me kapot zweten haha, maar was wel een leuke ervaring.
De rest van de week heerlijk baby's vertroeteld op de new Born unit. Het abandoned baby'tje was er nog steeds. Inmiddels 30 dagen oud en behoorlijk wat aangekomen (hij weegt nu 2,1kg!) maar echt wat doet het pijn om zo'n schatje achter te laten op de afdeling. Nu al weet je dat hij geen toekomst heeft want hij eindigt in een childrens home. Ik heb hem iedere dag nan gevoerd met een cupje, luiers verschoond en uren liep ik met hem op mijn arm en dan met de andere arm een wiegde duwen ofzo. Ik was een multifunctionele mams ofzo, in totaal 9 baby's op de afdeling dus ik keek mijn ogen uit. Ik heb ook een sonde ingebracht bij een baby'tje van 1 dag oud, rapportages geschreven, head to toe examination gedaan en zelfs bij alle baby's de observaties. Nog best lastig met de onregelmatige ademhaling van de prematuurtjes en de toren hoge hartslag. De verpleegkundigen doen de controles alleen als een baby heel ziek is en anders schrijven ze gewoon wat getallen op.
Gister heerlijk uit eten geweest Peter, Cathy en Tijmen, echt weer even genieten. Waren we ook wel aan toe want t eten wordt hier met de week slechter. De moeder van t gastgezin speelt echt een spelletje met ons. Ze heeft geen geld voor fruit en yoghurt (terwijl ze zelfs net een 3e auto hebben gekocht) en dit eten ze ook nooit maar ineens wordt voor Willis fruit en yoghurt gehaald. Brood wordt soms verstopt en die ranzige Ugali en skuma wiki staat gewoon 2 dagen achter elkaar op tafel geserveerd.. Maar met dit soort avonden overleef je het wel weer een week ;)
Helaas voor Shireen een mindere week achter de rug. Ook zij gevloerd door een of andere infectie ofzo, hoe kan het ook anders. Niet verwacht dat we naast onze stage zo veel ziekenhuis bezoekjes zouden hebben!

  • 16 Oktober 2014 - 20:52

    Karin:

    Lieve Sanne niet stiekem dat baby'tje in je koffer verstoppen hè ;-)
    Wat heerlijk dat je zoveel mag doen en dat je zo geniet!
    Ik dacht meteen bij je eerste bericht al dat het gezin jullie een beetje uit probeerde toen je vertelde dat hun router "net kapot was gegaan" (dat vond ik wel heel erg toevallig... )
    Maar gelukkig kunnen jullie af en toe heerlijk van lekker eten genieten, dat ga je dan ook meer waarderen.
    Wat naar dat nu ook Shireen ziek is.... wens haar maar sterkte van me....
    Liefs en dikke knuffff van mama XXX

  • 16 Oktober 2014 - 21:39

    Jos:

    Lieve Sanne,
    Leuk weer een verhaaltje van jou, kijk er altijd naar uit

  • 16 Oktober 2014 - 22:42

    Anita:

    Hoi Sanne,
    Leuk om te lezen dat je zo geniet van al die baby's.
    Ik kan me ook goed voorstellen dat het je soms aan je hart gaat als je het leed van zulke jonge kinderen ziet.
    Wat hebben we het dan goed in Nederland!
    Nog maar één week afzien met het eten. Daarna lekker twee vrije weken met vast ook betere voeding.
    En over drie weken zelfs weer genieten van de Hollandse kost :)
    Hoorde van Shireen dat ze alweer opknapt, gelukkig. Hoop dat jullie een leuk weekend hebben!
    Groeten Anita

  • 18 Oktober 2014 - 15:59

    Opa En Oma:

    Hallo Lieve Sanne,
    Eindelijk weer een berichtje van ons.We zijn een weekje naar Texel geweest met Astrid,
    Gert en Finn, wel je verslag gelezen maar geen gelegenheid om terug te schrijven.
    De WiFi was zo slecht dat het niet ging zoals we wilden, het versturen mislukte. Wat triest dat zo'n klein kind zonder ouders in het ziekenhuis is en logisch dat er dan verdriet is. Jij als
    Scrub nurse in een steriel pak , lijkt me inderdaad een zweterige klus, en een anesthesist die zijn krantje leest tijdens het werk dat hij moet doen, ze zullen wel blij zijn met de Nederlandse hulp, die de sonde inbrengt bij een baby'tje en een multifunctionele mams is. Erg om te weten dat die kleintjes naar een childrens home gaan. Gelukkig zijn er ook nog leuke dingen zoals uit eten gaan met Peter, Cathy en Tijmen. Eigenlijk is het te gek voor woorden dat jullie slecht te eten krijgen, ze krijgen er genoeg geld voor, jullie fruit gaat nu
    naar Willis. Nog even doorbijten en dan twee weken vakantie , geniet er van, maar wij zullen
    blij zijn als je weer thuis bent hoor, al genieten we wel van je verslagen en wachten we in
    spanning om je foto's te zien, heel veel liefs en een dikke kus van Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 07 Mei 2012
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 20385

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Eilandhoppen, orang utangs en goede surf

29 Augustus 2014 - 07 November 2014

Puur natuur en primitieve zorg

01 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Tijd voor curry's en theeplantages

Landen bezocht: