Sigiriya & Nilaveli - Reisverslag uit Nilaveli, Sri Lanka van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu Sigiriya & Nilaveli - Reisverslag uit Nilaveli, Sri Lanka van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu

Sigiriya & Nilaveli

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 Juli 2012 | Sri Lanka, Nilaveli

Ayubowan!

Gister was weer een leuke dag!
Even gauw ontbeten en om 8.30 stond de tuk tuk klaar voor een ritje naar Sigiriya, the Lion Rock.
Wat een gave ervaring!
Een gids heeft ons rond geluid om en over de rots heen. Hij heeft verteld over koning Kassapa die, voor hem en zijn 500 (!) vrouwen, op de rots zelf en om de rots heen zijn 'paleis' heeft gemaakt. Met ter bescherming een 5 meter diepe gracht (waar krokodillen in zaten) eromheen.
Er waren veel zwembaden uitgegraven met daarbij tronen zodat hij zijn badende vrouwen kon bekijken.
Ook heeft de gids verteld over de verstikkende ingangen: de olifanten ingang, de cobra ingang en de leeuwen ingang (boven op de rots). Via de olifanten ingang gingen we naar binnen en de klim kon beginnen. Gelukkig waren we er vroeg bij en was er een lekker windje dus qua temperatuur was het goed te doen. De klim zelf viel ook wel mee want overal waren mooie trappen aangelegd. We konden helaas ivm (giftige) horzels niet helemaal naar de top. Althans het kon wel maar het laatste deel moest dan in groene hete pakken en onze gids hoorde van andere gidsen dat het niet te doen was met de hitte. Dus we zijn tot 3/4 geklommen. Daar zijn ook de resten van de leeuwen poten (van de hoofd ingang, de leeuwen ingang, van zijn paleis) en het uitzicht was evengoed prachtig!
Na het afdalen hebben we nog met de gids een rondje gemaakt in het museum en hebben we toch wat van de prachtige muurschilderingen kunnen zien. De orginelen konden we niet zien, ook ivm de horzels. Weliswaar replica's, maar ze waren goed gelijkend zei hij.
Eenmaal terug in het hotel nog heerlijk gezwommen en weer, lekker lui roomservice gehad :)

Vandaag was het alweer tijd om uit te checken, we waren bang voor de rekening die zou komen aangezien we op internet al gekeken hadden.. We verwachtten ongeveer een rekening van 400 euro en weet je wat we uiteindelijk betaald hebben voor 3 nachtjes in een mooie challet met airco, ontbijt en avondeten? Maar ?90, das netjes toch :) dat was wel even fijn na al dat gerotzooi met zoeken naar goede hotels.
Om 10 uur zijn we met de tuk tuk vertrokken naar Trincomalee. Het was een ritje van maar 3,5 uur, maar wel een pittige! Een hobbelige weg (mijn maag zat aan t eind bij mijn hersenen geloof ik:p) en het was super super warm! Denk een graadje of 45 ofzo! Onderweg heb ik echt een eye opener gehad. We gingen nu naar een gebied wat tot voor kort (ca. 2009) nog in burgeroorlog was dus je kunt je voorstellen dat het er heel armoedig uit ziet. We hebben veel Mati Geya's (Singalees voor klei huisjes) gezien van een paar takken en wat klei waar mensen in wonen terwijl het hier zo heet is. Er is ook niks in de buurt qua eten en drinken. De grond is zo dor en droog dat het stof je om de oren waait. Nu ik dit met mijn eigen ogen heb gezien besef ik pas hoe goed wij het in Nederland eigenlijk hebben met fijne stevige huizen, schoon drinkwater en een supermarkt om de hoek. Dit beeld draag ik echt voor altijd bij me denk ik.
Ik voel me bijna schuldig dat we in Nilaveli nu samen weer in een mooi hotel, het Pigeon Island Beach Resort, zitten met een fijne schone kamer en airco. Ookal hebben we het na al dat reizen stiekem wel verdient, het geeft toch een raar gevoel in mijn maag.
Om 3 uur nog even een frisse duik in het zwembad genomen en daarna heerlijk op bed gelegen.
Het restaurantje beneden is ook erg leuk dus daar hebben we net lekker gegeten. Helaas is Danusha alleen niet helemaal fit. Hopen dat dat misschien na een nachtje goed slapen beter gaat :)

Liefs,

Sanne

  • 20 Juli 2012 - 17:11

    Karin:

    Hey lieffie, dat heb ik wel vaker gehoord dat het zo'n indruk maakt om die armoe in het echt te zien. Dat zal je de rest van je leven bij blijven en nu kan je het leven in Nederland extra goed waarderen.
    Hoop dat Danusha opknapt anders maar een dag rust. Liefs en XXX mama

  • 20 Juli 2012 - 17:14

    Sanne:

    Wat ik nog vergeten was te zeggen; ik heb ontbetenet curry! En ik vond t nog lekker ook :)

  • 20 Juli 2012 - 18:24

    Jos:

    Zo Sanne weer heel wat beleefd. Indrukwekkend moet dat inderdaad geweest zijn van die kleihuisjes in die dorre en droge omgeving. Ik denk niet dat ik dat had uitgehouden in die hitte en droogte. Respect voor jullie hoor.Jammer dat je het laatste stukje niet verder kon maar ja je kan niet alles hebben.
    Wens Danusha maar beterschap van mij en het lijkt mij inderdaad verstandig om weer even lekker bij te komen, wel bij elkaar blijven hoor.
    Leuk om weer eens een foto van je te zien, mis je wel hoor!
    Tot je volgende reisverslag maar weer.
    xxx papa

  • 20 Juli 2012 - 18:40

    Oma, Astrid Etc.:

    We hebben weer met veel plezier jouw verhaal gelezen. Ga maar lekker genieten in het luxe hotel. Wij zitten in Hardenberg in een luxe stacaravan, hi, hi. Groetjes van opa, oma, Gert, Astrid en Finn.

  • 20 Juli 2012 - 21:41

    Monique Piet:

    Verdorie, je hebt de tenen van de leeuw niet gezoend.

    Misschien waren ze toch iets te groot voor je.?

  • 21 Juli 2012 - 09:54

    Leonie:

    hoi Sanne, leuk om ook jou versie van de belevenissen van jou en Danusha te lezen op jullie bijzondere reis. Geniet er van.

  • 21 Juli 2012 - 12:45

    Sanne:

    Leuke reactie's allemaal weer. Het is erg leuk dat iedereen zo geïnteresseerd is :)
    & papa ik mis jou ook hoor!

    Dikke kus!

  • 24 Juli 2012 - 10:46

    Sylvia:

    Hey Sanne,
    wat kun je levendig schrijven. Ik zie het bijna allemaal voor me.
    Ik kan me zo voorstellen dat jullie helemaal op zijn van al die avonturen.
    Ga nog maar lekker relaxen, want dat hebben jullie inderdaad verdiend.
    Groetjes Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 07 Mei 2012
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 20392

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Eilandhoppen, orang utangs en goede surf

29 Augustus 2014 - 07 November 2014

Puur natuur en primitieve zorg

01 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Tijd voor curry's en theeplantages

Landen bezocht: