Luck is on our side? - Reisverslag uit Nairobi South, Kenia van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu Luck is on our side? - Reisverslag uit Nairobi South, Kenia van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu

Luck is on our side?

Door: Hell's gate

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 September 2014 | Kenia, Nairobi South

Zozo de eerste dag van onze eigen geplande safari was me er eentje. Alle 3 helemaal kapot maar wat een dag!
Het begon allemaal met de heenreis. Allen zei dat we heel makkelijk een matatu konden pakken die rechtstreeks naar lake naivasha zou gaan. Zo gezegd zo gedaan maar dat pakte echter totaal anders uit! In the middle of nowhere wordt ineens gezegd dat we moeten uitstappen en een andere matatu moeten pakken. Dus wij als 3 vrouwelijke wazungu's werden meteen door 10 man aangesproken, we konden wel die matatu pakken of nee toch die andere, misschien met zijn 3e achterop de motor (ja dat vonden ze blijkbaar serieus een optie xd) of toch een taxi die achterlijk duur was.
Een beetje wanhopig toch maar in de matatu gestapt die echt wel naar lake naivasha ging. NOT.
Opnieuw uit de matatu geslingerd, nu in naivasha town en ofcourse hetzelfde gejank van al die irritante kerels.. Een nieuwe matatu gepakt in de hoop dat we nu zouden komen waar we heen wilden. Uitgestapt bij lake naivasha, bleek dat je vanuit hier alleen door het raam van het hotel het meer kon zien dus ook dit was geen optie. Uiteindelijk met hulp van Francis een aardige Keniaan (ja die bestaan ook) een matatu gepakt en nog ongeveer 2km gelopen naar de entree van hell's gate.
Toen kon eindelijk om 13u het avontuur beginnen (om 7u vertrokken zucht) en dat was gelukkig echt geweldig! Een groot stuk gefietst, allerlei zebra's, buffalo's, everzwijnen, empala's en een paar giraffen gezien en ook een prachtige wandeling/klimtocht gemaakt in de kloven met allemaal rotswanden om ons heen. Gelukkig een gids bij ons die zo nu en dan de held uit kon hangen om bijv. Shireen te redden van de dood :p maar wat was het indrukwekkend.
Helaas ook 's avonds weer pech. Het hotel wat we hadden geboekt was heel leuk, maar bleek verstopt te zitten 50km verderop bij lake elementeita ipv lake naivasha waar we heen zouden gaan op zaterdag! Plannen werden dus weer omgegooid en het was nog lang rijden met de taxi (die zelf in het donker ook een beetje verdwaalde op de hobbelige weg) en om half 9 zaten we gedehydreerd aan ons avond eten.

Een beetje uitgerust en vol goede hoop beginnen we zaterdag aan een ander avontuur, nu we toch bij een ander meer waren wilden we er het beste van maken dus lekker wandelen en vogels spotten. Het meer was adembenemend mooi maar we konden denk 20m lopen. Dat heb je met een half uurtje ook wel weer gezien dus toch maar weer op zoek naar ontbijt. Ontbijt kennen ze niet echt maar ze hadden wel een varken voor ons of spinazie dus we hebben lekker een muffin en sapje gehaald hihi. Daarna in de matatu gestapt en toch nog een laatste poging om anders naar crater lake te gaan maar ofcourse tevergeefs. Weer gedropt bij naivasha town dus daar de matatu gepakt naar Nairobi.
Nu klinken we wel heel zielig maar al dit ongeluk neemt niet weg dat we wel genieten hoor! We hebben mooie landschappen gezien, ook vanuit de matatu en we gaan zeker nog een keer terug voor lake naivasha of lake nakuru. In Nairobi hebben we nog wat gewandeld en foto's gemaakt in uhuru park en een fiets safari hebben we al op onze Bucket list doorgestreept!

Voor de gein hebben we even een kleine hulpgids opgesteld wat handig is voor als je ooit naar Kenia gaat en wilt reizen:
- Directe verbinding = 3x overstappen met verschillende matatu's
- I promis = nee echt niet, ik dump je ergens anders domme wazungu
- Goede en veilige vervoersmethode = met zijn 4e zonder motorkleding en helm op een motor rijden
- Het kost 50ksh = omdat je een rijke wazungu bent maken we een speciaal prijsje 150ksh voor jou
- In onze matatu ben je veilig = iedereen is vrij om aan je haar te trekken en 100x om je nummer te vragen
- Onverwacht stoppen = gordel om!
- DJ Dolphin = de geweldige DJ die de vetste remix voor je maakt als je in de matatu rijdt

Zondag een bezoekje aan het weeshuis. We gingen niet meer naar het kaloleni childrens home en zijn naar st. Marian childrens home gegaan. We hebben daar met 9 kids gespeeld en onze haren zijn lichtelijk aangerand door vele poephandjes (dat is Karin's woordje :p) maar t was super leuk! Dit weekend afgesloten met een overheerlijke pizza en een glas koude cola.

• 14 September 2014 - 20:29

Karin:

Ondanks dat ik lees dat jullie hebben genoten krijg ik toch wel de bibbers bij sommige stukjes uit je verhaal...
    Ik kan alleen maar zeggen: blijven jullie alsjeblieft op je hoede....
    Liefs en dikke kus mama XXX

• 14 September 2014 - 20:34

Opa En Oma:

Lieve Sanne, wat maak je toch veel spannende dingen mee, doe alsjeblieft voorzichtig ook met die matatu's, je ziet dat de berijders je ook voor de gek houden. Ze willen waarschijnlijk meer verdienen omdat jullie rijke blanke vrouwen zijn in hun ogen. Blijf wel altijd bij elkaar dat is veiliger. Toch zal ik blij zijn als je weer veilig en wel in Nederland terug bent. Begint maandag weer een werkweek of heb je een rooster met wisselende dagen, ga je wel altijd met iemand samen? Opa en ik wachten je verslagen vol nieuwsgierigheid en spanning af en hopen dat er niet al te veel spannende dingen gebeuren, alleen leuke en leerzame momenten,
    veel liefs en een dikke kus van ons,
    Opa en Oma

• 15 September 2014 - 16:20

Jos:

Lieve Sanne,
    Zo jullie zullen wel goed geslapen hebben na zo een dagje, moet je niet elke dag doen;)
    Wat een belevenis zeg, wel leuk hoor dat je met zijn drieën zo op stap kan, dan kan je tenminste elkaar helpen met die opdringerige kerels.
    Die gids lijkt mij erg handig voor toeristen ik denk dat daar nog wel meer in kan ha, ha.
    Nou veel succes nog en veel plezier daar met elkaar.
    Is het eten nog een beetje te doen daar, spinazie en varken voor ontbijt lokt mij niet zo aan!
    Liefs papa xx

• 16 September 2014 - 06:25

Ans Bunning:

Hoi Sanne,
    Na twee weken afwezigheid, heb ik genoten van je reisverslagen vol avonturen.
    Heel indrukwekkend vind ik het verslag van je weekje werk, het lijkt me niet mee te vallen het leed te zien, en zeker niet met het besef dat het in de westerse wereld niet zou gebeuren.
    Gezellig om met z'n drieën op pad te gaan en het land en cultuur te verkennen, maar ook wel eng ! Doe maar heel voorzichtig en ga nooit alleen op pad :) en dan ook nog op jullie hoede blijven.

Veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende verslagen.

Groetjes,
    Ans

• 16 September 2014 - 20:08

Wouter:

Sanne!! Wat een verhalen joh!!! Ik lees ze alle keren weer. Ben nu al benieuwd naar je nieuwe verhalen. Ben ook echt benieuwd naar de fotos die je maakt! Maar doe ook voorzichtig!

We spreken elkaar!!

Gr
    Wouter

• 17 September 2014 - 10:36

Sanne:

Hoi iedereen,
    Bedankt voor alle leuke reacties, doet me goed om ze te lezen dus blijf dit vooral doen!!
    @ papa: het eten is niet heel denderend maar ook niet slecht. Beetje eentonig. Maar wij halen gewoon zelf normaal ontbijt hoor hihi.
    @iedereen en vooral ook opa en oma: ik beloof dat ik voorzichtig zal doen en we gaan altijd met zijn 3e op pad. Zou hier niet eens alleen willen.

Dikke kus vanuit kenia!

• 17 September 2014 - 20:04

Opa En Oma:

Lieve Sanne, wat lief van je dat je direct weer een antwoord stuurt. We zijn blij met je verhalen en het doet ons goed dat jullie steeds met z'n drietjes uit gaan. Je zult nu wel minder tijd krijgen om dingen te bezoeken nu je werk begint. Ben benieuwd of je andere methodes in het ziekenhuis leert en waarschijnlijk zijn er ook minder materialen en medicijnen om te gebruiken. We hopen dat je het naar je zin blijft hebben en veel leert, dikke kus en heel veel liefs van Opa en Oma

• 18 September 2014 - 01:11

Monique:

Hoi Sanne,
    Ik heb nachtdienst in ons 'gewone' Nederlandse ziekenhuis. Alleen op een afgesloten afdeling met 5 patienten. Dat zal bij jou in Kenya ondenkbaar zijn. Heel lang geleden ben ik even in Kenya geweest. Verder 3 weken in Rwanda en 2 weken in Tanzania. De cultuur en de natuur is indrukwekkend en echt zo heel anders dan wat wij kennen. Ook daar zal in de afgelopen 20 jaar het nodige veranderd zijn. Het is leuk om je verslagen te lezen. Neem de goedbedoelde adviezen van je familie ter harte en pas goed op jezelf. Maar geniet vooral ook heel erg van alles dat op je pad komt.

Alle goeds, Monique.