Verpleegkundige of patiënt? - Reisverslag uit Nairobi South, Kenia van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu Verpleegkundige of patiënt? - Reisverslag uit Nairobi South, Kenia van Sanne Goossens - WaarBenJij.nu

Verpleegkundige of patiënt?

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 September 2014 | Kenia, Nairobi South

De eerste 2 dagen op de afdeling Medical en surgical waren heel anders dan gedacht. Ik had gehoopt dat ik hier echt goed een verschil zou kunnen maken omdat ik al veel ervaring heb door mijn tijd op de chirurgie in het Spaarne. Echter zijn de ziektebeelden hier heel anders en natuurlijk de werkwijze van de verpleegkundigen ook :p.
Maar ik ging niet bij de pakken neer zitten, ik had al bedacht dat ik anders mee kon kijken bij operaties en dat is gelukt! Maandag heb ik een ok gezien waarbij een zwelling tussen een meisje haar ogen uitgeruimd moest worden en dinsdag (en dit wilde ik heeeel graag) heb ik een keizersnede bij gewoond!! De baby gewogen en apgar score gedaan en ook nog 2 operatieverslagen geschreven en de controles gedaan bij de patiënten na de ok's.
Ook heb ik een cataract operatie (bij het oog) gezien en 's ochtends geholpen met de hele ok te boenen: dit houdt in emmers water op de vloeren gooien, schrobben met een bezem en vervolgens alles in het putje krijgen.
Achteraf gezien vind ik t bijzonder dat ik dit heb overleefd want ben al een paar dagen niet helemaal fit en dinsdag was mijn dieptepunt. Had alleen op werk al 4x overgegeven dus nu als patiënt in het mama Lucy bij de dokter langs geweest. Hij wilde voor de zekerheid uitsluiten dat het geen malaria was, dus voor de 2e keer in Kenia op bezoek bij het mater hospital (ook al met Shireen en haar voet geweest) om bloed te laten prikken. Gelukkig geen malaria maarja ik voelde me nog steeds niet lekker en het is nou niet zo dat de artsen dan opzoek gaan naar een andere oorzaak. Ik kan me wel voorstellen waarom mensen hier gewoon dood gaan aan bijv een infectie want als je er zelf niet achteraan gaat gebeurt er gewoon helemaal niks.
Millie (de moeder van het gastgezin) raadde aan om antibiotica te halen bij de apotheek dicht bij huis, zo gezegd zo gedaan en dinsdag avond alles ingenomen.
En de dag erna ziek thuis, lig je dan op bed terwijl ik veel liever naar stage zou gaan.. Alleen de lieve huishoudster die amper Engels kan en de vader die erg op zichzelf is zijn thuis en ik kan je vertellen: nu mis ik thuis echt wel! Even uithuilen en knuffelen of op zijn minst even een lekkere warme douche. Maarja, eigen schuld dikke bult, ik kies voor een stage in Kenia ;) Ook dit overleef ik wel weer. Echter toen Millie 's middags thuis kwam was ze niet blij met hoe het met me ging dus toch besloten weer opnieuw naar het ziekenhuis te gaan, dit keer het aga khan university hospital. Had koorts en blijkbaar toch 4kg afgevallen. Opnieuw bloed laten prikken en de infectie was toegenomen, toch een keelontsteking waarschijnlijk. Nu overgestapt op een andere antibiotica en hopen dat t gauw over is.

  • 18 September 2014 - 09:48

    Sylvia:

    Lieve Sanne,
    Elke keer als jouw verhalen komen, lees ik ze gelijk.
    Ik moet echt lachen om hoe beeldend jij kan schrijven.
    Ik zie het helemaal voor me.
    Daarom schrok ik nu bij dit verhaaltje. Wat rot dat je ziek
    bent geworden. Hoop dat je snel opknapt.
    Ik wil liever meer leuke verhalen lezen.
    Liefs Sylvia

  • 18 September 2014 - 10:24

    Karin:

    Lieffie ook ik lees je verhalen altijd gelijk!!!
    Deze keer wist ik al wat er ging komen over je ziek zijn omdat we elkaar gelukkig regelmatig appen....
    Gisterenochtend heb ik geprobeerd je virtueel op te vrolijken, bij te staan en knuffelen.... Maar ja dat is niet in het echie hè....
    Wel vind ik het fijn om te lezen dat je zoveel leerzame bijzondere dingen meemaakt in het ziekenhuis!!!
    Lieffie snel weer opknappen hè!!!
    Dikke knuffff en liefs van mama XXX

  • 18 September 2014 - 10:42

    Eva:

    San! Super vervelend om daar zo ziek te zijn :( Hoop dat het snel beter met je gaat! Wel heel gaaf alle dingen die je daar meemaakt en hebt gezien in korte tijd! En zeker ook leuk om te lezen, voel alsof we er dan toch een beetje bij zijn:D. Virtuele knuffelxxx

  • 18 September 2014 - 11:06

    Anita:

    Hoi Sanne, wat vervelend voor je.
    Wel heel dapper dat je toch was gaan werken!
    Fijn te lezen dat Millie toch ook n beetje op jullie past en
    dat zij de klachten serieus neemt.
    Hoop dat de antibiotica die je nu hebt snel aanslaat en
    dat je dan weer verder kan met jullie avontuur in Kenia.
    Veel beterschap! Groeten Anita


  • 18 September 2014 - 13:34

    Opa En Oma:

    Lieve Sanne, wat is dit nou vervelend voor je, ziek worden is al niet leuk, je eigen bed is dan het lekkerst en dan ook niet je eigen taal spreken om je duidelijk te maken en om te vertellen wat je precies voelt. Wel fijn om te weten dat het geen malaria is, want dat kan heel lang duren. We hopen dat je snel opknapt en verder kunt met het leren in het ziekenhuis, heel veel liefs en beterschap plus een dikke kus Opa en Oma. We wachten natuurlijk ook weer op je verslagen.

  • 18 September 2014 - 14:06

    Jessica Sindelka:

    Hoi San, wat rot voor je dat je zo ziek bent geworden zeg! Ik hoop dat je snel opknapt en weer aan de slag kunt in het ziekenhuis, want zo te zien kun je veel nieuwe dingen leren daar. Gaaf dat je een keizersnede bij hebt mogen wonen ook!
    Beterschap en enjoy! X

  • 18 September 2014 - 16:16

    Jos:

    Lieve Sanne,
    Dat is balen zeg dat je ziek bent, hoop dat je gauw weer opknapt en weer alles kan doen wat je wilt doen.
    Jij hebt weer een hoop gezien en meegemaakt, dat is weer een hele ervaring om o.a. een keizersnee mee te maken.
    Ik geloof niet dat ik daar tegen zou kunnen met al dat bloed en zo.
    Maar ja ieder zijn vak, goed dat jij dat wel kan.
    Blij dat ze jou toch goed in de gaten houden en goed voor je zorgen;)
    Het allerbeste ermee en tot schrijfs.
    Liefs papa XXX


  • 20 September 2014 - 07:27

    Anneke:

    Hoi Sanne,
    Wat maak je leuke en minder leuke dingen mee.Die keizersnede lijkt me heel spannend om mee te maken.dat je nu ziek bent is ff wat minder maar je komt er vast weer sterker uit,en dan kun je er weer lekker voor gaan.liefs Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 07 Mei 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 20416

Voorgaande reizen:

13 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Eilandhoppen, orang utangs en goede surf

29 Augustus 2014 - 07 November 2014

Puur natuur en primitieve zorg

01 Juli 2012 - 02 Augustus 2012

Tijd voor curry's en theeplantages

Landen bezocht: